Ulf Hammarbäck

Intervju med Ulf Hammarbäck, Principal Sales Manager för the Nordic region på Hitachi Rail

En av järnvägsbranschens huvudaktörer, Hitachi Rail, är en av årets utställare på Train & Rail.

Vi har haft möjligheten att prata med Ulf Hammarbäck, Principal Sales Manager för Norden på Hitachi Rail, om deras medverkan på Train & Rail 2025.

Vad är Hitachi Rail för typ av bolag och vad arbetar ni med?

Hitachi Rail är en global leverantör av järnvägslösningar och en pålitlig partner till världens ledande transportorganisationer. Vi har cirka 24 000 anställda i över 50 länder.

Vår internationella kapacitet och expertis täcker alla delar av det urbana, nationella och godstransportsystemet – från högkvalitativ tillverkning och underhåll av rullande materiel till säker digital signalering, smarta driftlösningar och betalningssystem.

I Norden samarbetar vi med de främsta aktörerna inom järnvägssektorn för att modernisera både passagerar- och godstrafik i regionen. Detta inkluderar införandet av ERTMS-teknologi på huvudlinjer i Sverige, Danmark och Finland, samt design och drift av Köpenhamns första förarlösa tunnelbanesystem för mer än tjugo år sedan.

Hur kommer det sig att ni har valt att delta på Train & Rail 2025

Vi deltog i den första upplagan 2023, och eftersom Train & Rail nu tar plats som det ledande evenemanget inom vår bransch, har vi valt att prioritera det.

Vi ser det som ett av de viktigaste järnvägsevenemangen i norra Europa och en bra mötesplats för oss att träffa våra kunder, partners med flera. För oss är det därför viktigt att medverka på detta evenemang för att visa upp vår kompetens, våra produkter och innovationer.

Vad är er målsättning med Train & Rail?

Självklart handlar det om att möta branschen i Norden. Det är främst svenska deltagare, men vi vet att det också kommer kunder och partners från Norge, Finland och Danmark. Så det blir många att träffa.

Vi vet också att många unga och studenter besöker evenemanget, vilket ger oss som en ledande leverantör en möjlighet att tala med nästa generation.

Det är ingen hemlighet att vi behöver locka nya resurser till järnvägsbranschen, särskilt eftersom efterfrågan är enorm – inte bara i Sverige utan i hela Europa.

Vi måste göra järnvägsbranschen attraktiv! Historiskt sett har järnvägen haft en ganska gammaldags image, men branschen har utvecklats och använder idag mycket avancerad teknik. Vi vill berätta för unga ingenjörer att detta är ett mångsidigt, spännande och utmanande område att ge sig in i.

Vilken fråga är viktigast ur ert perspektiv för framtidens järnväg och på vilket sätt arbetar ni idag med denna fråga?

Det finns stort fokus på både drift och signalteknik, vilket är kärnan i vår verksamhet. Men detta är något vi redan känner till.

En av de största kostnaderna för järnvägen idag är själva infrastrukturen. Det är en pågående diskussion i Sverige – några nya järnvägslinjer har byggts, och fler kommer att byggas i framtiden. Men större delen av Sveriges järnväg byggdes för 100 år sedan.

Idag är integrationen av data och teknik inom järnvägsdrift, tågkontroll, signalering och underhåll inte bara en förbättring – det är en nödvändighet i den moderna järnvägsindustrin.

Med den nya HMAX-plattformen använder Hitachi avancerad dataanalys, IoT-enheter och AI för att kraftigt öka produktiviteten och den operativa effektiviteten inom järnvägssektorn.

Detta är vad vi erbjuder våra kunder – en lösning som kan bidra till att öka värdet av de investeringar som gjordes för 100 år sedan.

Vad önskar ni från Branschkollegor och beslutsfattare för att samhället ska kunna möta efterfrågan, ekonomiska ramar och klimatmål för framtidens järnvägstransporter?

Om vi ser på utvecklingen de senaste åren är järnvägens betydelse, dess avgörande roll för ekonomisk tillväxt och dess stora bidrag till att uppnå klimatmålen obestridliga.

Vi ser mycket positivt på de beslut som den svenska regeringen har fattat, med ett tydligt fokus på att påskynda digitaliseringen av den svenska järnvägen. Hitachi Rail stöder fullt ut denna satsning och ser fram emot att vara en stark partner i att förverkliga den.