En mötesplats skapad av branschen – för branschen
Varför ska du ställa ut på Train & Rail?
Train & är Nordens största mässa för järnvägsbranschen. Det gör mässan till en självklar mötesplats för alla som vill knyta kontakter, nya affärer, nätverka och ta del av de många initiativ som tas för att stärka den nordiska järnvägens konkurrenskraft. Train & Rail arrangerades för första gången våren 2023 och tog emot över 3000 besökare och 150 utställare. I maj 2025 är det dags igen!
Här får besökarna ta del av de senaste produkterna, tjänsterna och lösningarna som till exempel Spårburna fordon för gods och passagerartrafik, Spårbunden transport för kollektivtrafik, regional trafik, långväga och Internationell trafik, Signalsystem/Trafikledningssystem, Biljettsystem och mycket mer.
Välkomna att återigen träffa era kunder och presentera de senaste nyheterna!
Kommentarer från utställare och besökare
Under Train & Rail 2023 tyckte 98% av utställarna och 91% av besökarna att helhetsbetyget på mässan var bra eller mycket bra. Här är några av deras kommentarer.
- Äntligen en samlad mässa för järnvägsleverantörer
- En bra uppslutning av besökare och utställare från branschen
- Bra blandning av intressanta små och stora utställare
- Blandningen av rätt utställare och rätt besökare
- Bra Engagemang från branschen
Järnvägsbranschens utmaningar
Samhällsnytta och energieffektivitet
Det svenska sättet att beräkna samhällsnyttan av tidsvinster i trafiken gynnar inte den energieffektiva järnvägen. Förändring kräver att Trafikverket värderar nya modeller för att beräkna samhällsnytta, samt att delar av deras uppdrag blir visionsstyrt i stället för prognosstyrt.
Kapacitetsbrist
Det är trångt på spåren. Delar av kapacitetsbristen går att bygga bort, bl.a. med höghastighetsjärnväg, då nuvarande stambanor kan användas till gods- och lokaltrafik. Men också digitalisering och en modernare trafikplanering skulle göra stor skillnad. Vi behöver göra allt vi kan för att öka kapaciteten.
Underhållsskulden
Vi måste beta av underhållsskulden på järnvägen. Underhåll är en billig investering och ett miljövänligt sätt att öka kapaciteten. Trafikverket har redan börjat prioritera underhåll av sliten infrastruktur, men mer behövs göras. Det skapar en mer robust järnväg med ökad kapacitet och högre punktlighet.
Digitalisera mera
Sensorer måste installeras på fordon och infrastruktur och data hanteras för ett tillståndsbaserat och prediktivt underhållssystem, för färre nedrivna kontaktledningar och spårbrott. Säkerheten är central, vi måste digitalisera samtidigt som vi möter dagens och framtida hot – utan att hindra innovation.
ERTMS
En av de viktigaste framtidsinvesteringarna är ett smartare signalsystem. Det EU-gemensamma signalsystemet ERTMS driver på digitalisering inom järnvägen och är en förutsättning för höghastighetsjärnvägar och framtida automation. Införandet måste gå snabbt, men också finansieras på samma sätt som i andra länder. Fotograf: Kasper Dudzik.
En ny generation järnvägare
En annan stor utmaning som järnvägsbranschen står inför är kompetensförsörjning. Idag står många företag inför ett generationsskifte av stora delar av personalen. Värdefull kompetens måste säkras så att den inte försvinner när ingenjörer, mekaniker och andra kärnresurser går i pension.
Offentliga upphandlingar
Trafikverket måste bli bättre på att upphandla på andra premisser än pris. Det krävs mer innovations upphandlingar och andra typer av upphandlingar som premierar ny teknik och nya lösningar, inte minst för att ytterligare stärka järnvägens roll i Sverige nödvändiga klimatomställning.
Alternativ finansiering
Vi måste våga föreslå projekt som finansieras på andra sätt än i den vanliga budgeten. Låna pengar, skapa separata intäktsströmmar eller låt privata aktörer bygga och äga infrastruktur. Men tänk samtidigt på säkerheten, vilka aktörer och länder vill vi ge insyn i infrastruktur. Men tänk samtidigt på säkerheten, vilka aktörer och länder vill vi ge insyn i vår infrastruktur.
Vill du delta på Train & Rail?
Hör gärna av dig om du vill anmäla dig, eller om du har några frågor om mässan, det kommande programmet eller alternativ för att boka monter.