Ariktekt- och konsultbolaget Sweco var under Train & Rail 2023 på plats som besökare på mässan. Inför Train & Rail 2025 har man valt att satsa lite mer och ta steget att bli utställare.
Vi har fått prata med Jan Thulin, Senior Business Advisor Railways, på Sweco, om deras deltagande på årets mässa.
Vad är Sweco för typ av bolag och vad arbetare ni med?
Sweco är Europas ledande arkitekt- och konsultbolag.
Vi planerar och utvecklar morgondagens hållbara samhällen och verkar inom ett väldigt brett område med allt från sjukhus, industri och arkitektur till energisystem, miljötjänster samt allt som har med samhällets transporter att göra.
Alltså en väldigt mångfasetterad verksamhet som hela tiden syftar till att skapa hållbara samhällen för framtiden genom att exempelvis möjliggöra den gröna omställningen.
Hur kommer det sig att ni har valt att delta på Train & Rail 2025
För oss är det viktigt att hela tiden ha ett öra mot marknaden och ha en bra kommunikation med såväl våra kunder som våra eventuella partners i framtiden. Vi har identifierat vilka typer av forum som vi ska medverka i och kommit fram till att Train & Rail numera är den mässan – inom området spårburen trafik och infrastruktur – som vi verkligen vill synas på.
Vi var med som besökare för två år sedan. Vi utvärderade hur det skulle se ut nästa gång och har nu beslutat att vi ska ha ett tydligare avtryck på mässan med en egen monter. Helt enkelt för att vi bedömer att Train & rail är ett av det viktigaste forumet för oss på järnvägssidan.
Det är en bransch som det händer mycket i och det är väldigt mycket uppe på tapeten i media och i politiken så Train & Rail är ett bra forum att komma samman och diskutera lösningar på de utmaningar som branschen står inför
Vad är er målsättning med Train & Rail?
Som jag var inne på så är det viktigt för oss att hela tiden ha örat mot marknaden, att hela tiden veta och förstå vad som händer och vad som är på gång. Målsättningen är bland annat att träffa våra kunder, lyssna på dem och försöka förstå de utmaningar som de har för framtiden för att vi sedan ska kunna möta och hjälpa dem att lösa dessa utmaningar
Så Train & Rail är ett bra forum att träffa och lyssna till våra kunder men även ett bra tillfälle att träffa våra nuvarande och presumtiva partners. Både svenska och internationella konsulter men framför allt entreprenörer och finansiärer att diskutera eventuella samarbeten med för framtiden.
Vilken fråga är viktigast ur ert perspektiv för framtidens järnväg och på vilket sätt arbetar ni idag med denna fråga?
Ja vi var ju inne på det att järnvägsfrågan är väldigt het idag i Sverige och tyvärr är det utifrån ett ganska negativt perspektiv. Det finns väldigt stora utmaningar med järnvägen idag när det kommer till pålitlighet och robusthet. Förtroendet för järnväg som transportmedel är väldigt lågt vilket är sorgligt för vi anser att järnvägen idag är det mest klimatsmarta sättet att transportera sig på och att det är ett väldigt hållbart transportsätt.
Alla de här utmaningarna som järnvägen står inför är viktiga för oss att ta tag i och som rådgivare hjälpa våra kunder att komma till rätta med.
Vi arbetar med vår kunskap i alla skeden av ett järnvägsprojekt. Från tidiga studier och analyser till drift och underhållsfrågor via design och projektering. Allt för att skapa en mer robust och pålitlig järnväg som har hög kapacitet och är effektiv att underhålla. Samtidigt som vi måste verka för att själva produktionen och byggnationen av exempelvis ny järnväg görs på ett så klimatsmart och hållbart sätt som möjligt.
Utmaningen med järnvägen idag är att anläggningen är väldigt sliten parallellt med att kapacitetstaket är nått. Trafiken har ökat otroligt mycket de senaste åren utan att kapaciteten har byggts ut. Och det viktigaste för att öka denna kapacitet är inte att höja hastigheten utan det är att bygga fler spår för att på så sätt öka redundansen samt för att möjliggöra att effektivt kunna trafikera med tåg som har olika hastigheter.
Trafikverket är vår största och viktigaste kund och vilka utmaningar de än ser vill vi vara där och bidra med den stora expertis som vi har på Sweco inom järnväg.
Vad önskar ni från Branschkollegor och beslutsfattare för att samhället ska kunna möta efterfrågan, ekonomiska ramar och klimatmål för framtidens järnvägstransporter?
Om jag får önska helt fritt så hade jag gärna sett tydliga, långsiktiga samt över tid stabila och konsekventa politiska beslut avseende järnvägen. Gärna blocköverskridande överenskommelser som står sig över mandatperioder. Detta gäller såväl investeringar i fler spår som anslag för att effektivisera underhållet.
Jag skulle även gärna se att man har modet att pröva helt andra typer av finansieringslösningar som komplement till anslagen i Nationell Plan.
Vidare önskar jag att Trafikverket förvaltar dessa beslut väl och har samma tydlighet, långsiktighet och stabilitet i sin efterfrågan och krav på den marknad som behövs för att förverkliga de politiska besluten.
Detta skulle skapa en positiv stabilitet och trygghet i branschen samt ett tydligt incitament för dess aktörer att nyanställa och utveckla för att möta efterfrågan.